Hyvä yritys

Hyvät ihmiset, meillä menee huonosti.

Yli eikä ympäri ei päästä: meidän myynti ja tulos on laskenut jo jonkin aikaa. On tässä ollut osansa huonolla tuurillakin: Minttujen ja Hakojen kanssa on mennyt eri syistä tehtaat vaihtoon, materiaaleja on ollut aika ajoin vaikea saada. Ehkä eniten tilanne palautuu kuitenkin arvo- ja strategiavalintoihin.

Arvojen arvo

Keskeisin oppi meille on se, että kaikkien kanssa ei tarvitse käydä kauppaa – jopa niin, että jos yhteinen nimittäjä on ainoastaan raha, se ei sovi meidän pirtaan. Tradesoft on perustettu haastamaan Suomen airsoft-markkinoita siinä mielestämme onnistuen. Suunnilleen puolimatkankrouvissa, vuonna 2018, huomattiin, että mukaan on tarttunut toimijoita, joita me ei haluta kasvattaa. Toisaalta halusimme – ja haluamme – keskittyä ihmisiin, emme kasvottomiin konglomeraatteihin. Takuuasiat on hoidettava kunnolla. Asiakkaita ja myyjiä ei saa hämmentää ihmeellisillä alennuskampanjoilla ja/tai hinnoittelulla.

Kilpailu on tervettä, jos innovaatioista, asiakaspalvelusta ja oikein tekemisestä palkitaan sekä tekijänoikeus- ja kestävän kehityksen vastaisista rikkomuksista rangaistaan. Kuitenkin nykyisillä markkinoilla hinta on valtaa. Alkutekijöihinsä jämähtäneessä ympäristönsuojelun ja kulutusorgian maailmassa markkinaoletusten vastustaminen on liiketoiminnallinen itsemurha. Osaltaan idästä kumpuava halpahallibisnes rikkoo kilpailun. Länsimaat, yhteiskuntina, ei yksittäisinä kuluttajina, ovat antautuneet ja saattaneet itsensä riippuvaisiksi mm. Kiinan tarjonnalle. Eikä kyse ole pelkästään harrastustarpeiden myynnistä: kenties merkittävimmäksi sosiaalisen median alustaksi on noussut TikTok, josta me olemme jääneet arvosyistä pois. Vallan jakautumisesta ei ole riittävää seurantaa, keskustelua ja tervettä haastoa, vaikka korjaavia peliliikkeitä on havaittu EU-tasolla. Ja tekihän eräs tradelainen kandinsa Kiinan tiedustelupalvelusta. Airsoft-markkinat ovat totta kai ymmärrettävän hintavetoiset. Harrastajista suuri ellei suurin osa on nuoria, opiskelijoita tai ei ainakaan optiomiljonäärejä. Joka tapauksessa kehityssuunta on meidän näkökulmasta edelleen väärä ja tarkoittaa sitä, että ainakin me harjaudumme pois markkinoilta.

Trade is hard

Oma lukunsa on some- ja internet-jättien valta. Markkinointi on muuttunut vähintäänkin kalliimmaksi, isoin osin jopa mahdottomaksi, kun airsoft rinnastetaan tuliaseisiin. Esimerkiksi Instagramissa orgaaninen näkyvyys on seitsemässä vuodessa pudonnut ehkä kymmenesosaan, ja edes maksullisilla mainoksilla ei voi tätä korjata – valtava kiitos heille, jotka tykkäävät, tallentavat ja jakavat meidän postauksia viidakkorumpujanne päristellen. Ja se mitä me markkinoinnissa tehdään, me halutaan tehdä niin, että voidaan olla tyytyväisiä. Luoda mahdollisimman usein oikeaa sisältöä paitsi siksi, että sitä jaetaan eniten, myös siksi, millaisen kuvan ja olemuksen haluamme jättää. Vaikka meillä on jo jonkin aikaa ollut vaikeaa, on tunnelma aina ollut kohdillaan. Toivottavasti somegeimimme on sitä pystynyt teille näyttämään, tarjoamaan ja välittämään.

Trade harder

Olemme toki tunnistaneet tilanteen ja kamppailleet sitä vastaan. Sitä mukaa kun kestämättömiä yhteistyökumppaneita on leikattu pois, olemme hankkineet uusia ja luoneet omiamme. Manner-Kiinan sijaan olemme keskittyneet Taiwaniin. Hako, M05-varusteet yhteistyössä Templarin kanssa, Mint Airsoft ja Battery Ram on kaikki otettu hyvin vastaan. Menekki ei ole kuitenkaan riittänyt korvaamaan airsoft-valikoiman leipien ja maitojen, kuten airsoft-aseiden poistumaa Lonexin korvaajaksi. Etsitty on, mutta suorat, trademaiset tehdasyhteydet ovat kiven ja kovan paikan alla.

Isossa kuvassa strategiamme ja arvomme eivät ole muuttuneet, vaikka tänä vuonna on kokeiltu esimerkiksi alennuskampanjoita osana selviytymisstrategiaa. Tänäpäivänä myynti keskittyy usein erilaisiin turbokulutuksen päiviin, kuten Black Fridayhin, Single’s Dayhin ja muihin vastaaviin. Onneksi EU on hiljan ryhtynyt sääntelemään asiaa, mutta isossa kuvassa tilanne ei ole muuttunut. Meidän volyymillä ja katerakenteella tämä ei tule eikä voi koskaan olla toimiva tapa. Jatkuvat alennushimmelit, halpuutuspäivät ja kulutuskarnevaalit sotivat vastaan vaatimustamme kolminkertaisesta reiluudesta: reilua asiakkaille, reilua yhteiskunnalle, reilua ympäristölle.

Kaikki hyvä loppuu aikanaan, ja me jatkamme vain, jos voimme jatkaa hyvinä.

Siispä kysymme: onko meille enää tarvetta? Haluaako yleisö, että me olemme olemassa? Äänestäminen tapahtuu (valitettavasti) lompakoilla ja jaloilla. Yksi keino siihen on nämä #SaveTrade tukimerkit, jos juuri tällä hetkellä valikoimasta ei löydy juuri sitä mitä kaipaat. Tosi mielellämme jatkamme keskustelua ja haluamme keskittää sen Discord-kanavallemme Airsoft Finland -servulla.

Kiitos, että luit.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail