Blogin ylläpitäjänä Tradesoft julkaisee uusia artikkeleita mm. yhteensopivuustaulukoiden ja huolto- ja viritysohjeiden muodossa. Traden jengin julkaisuja voi selailla myös erikseen kirjoittajan mukaan.
Artikkelisarjan tarkoituksena on palata peruasioihin ja havainnollistaa yleisimpien aseiden purkaminen ja kokoaminen. Edellisessä artikkelissa perehdyttiin Colt-sarjan aseiden purkamiseen painottaen rataslaatikon purkamista. AK-sarjan aseiden välillä on aika suuriakin malli- ja valmistajakohtaisia eroja, joten pyrimme kattamaan yleisimmät vaihtoehdot, mutta valitettavasti kaikkia eri vaihtoehtoja emme pysty käsittelemään. Artikkelissa käydään kuula-AK:n purkaminen läpi vaiheittain siten, että jokaisen vaiheen kohdalla katsotaan kuvien kera erikseen eri AK-tyyppien vaatimat kommervenkit. Voit siis lukea vain omaa asemallia/tyyppiäsi koskevat kohdat! Artikkelissa esiintyvät seuraavat aseet: CYMA Beta Spetsnaz, CYMA AKS74UN RIS, CYMA AK-74 sekä CYMA Beta Project Tactical AK.
2 Purkaminen
2.1 Kenttäpurku
Kenttäpurku AK-sarjalaisissa tapahtuu irrottamalla lipas, avaamalla laatikonkansi ja irrottamalla latauskahva-valeluisti-yhdistelmä laatikonkannen lukitussalpaa sisäänpäin painamalla. Tämä työvaihe on oikeastaan kaikissa AK-sarjan aseissa sama. Joissain malleissa laatikonkansi irtoaa kokonaan ja joissain se on saranan varassa.
Esimerkkiase CYMA AKS74UN RIS kenttäpurettuna. Vielä kovin syvälle aseeseen ei tässä vaiheessa päästä!
2.2 Etupää
Useimmissa AK-sarjan aseissa etupää irrotetaan painamalla takatähtäimen yhteydessä oleva purkutappi ulos ja avaamalla ruuvi takatähtäimen alta. Usein malleissa, joissa esimerkiksi RIS-yksikkö kiinnittyy piippuun, joudutaan myös etukädensuojus irrottamaan, että kaikki tarvittavat tilpehöörit saadaan pois tieltä.
Tämä tappi pitää etupäätä paikoillaan.
RIS-yksikkö kiinnittyy aseeseen piipun ympärillä olevalla mötikällä. Sen alla on tappi, joka täytyy irrottaa, jotta takatähtäimen alla olevaan ruuviin päästään käsiksi.
Tämä tappi pitää takatähtäintä paikallaan. Takatähtäimen alla on vielä yksi ruuvi, joka täytyy irrottaa.
Täyspitkissä AK:ssa takatähtäin täytyy usein irrottaa.
Vielä lehtijousi irti ennenkuin päästään ruuville.
Ruuvi on useimmiten kuusiokolo.
Tappi löytyy täyspitkässä AK:ssa samasta kohtaa.
Beta Spetnazin, ja usean muun muovirunkoisen AK:n, purkaminen alkaa irrottamalla muovilevy, jonka päällä akku lepäisi. Tämä tapahtuu avaamalla ruuvi ja nostamalla levy pois.
Latauskahva poistetaan kuten muissakin malleissa. Latauskahvan ohjaimen kolossa on pieni jousi, joka kannattaa ottaa talteen!
Etupäätä pitävät paikallaan pohjasta löytyvät neljä ruuvia. Kaksi on lipaskuilussa, kaksi lipaskuilun ja kädensijan välissä.
Ruuvien irrottamisen jälkeen etupään saa ujutettua irti.
Osassa malleista, kuten kuvan CM040:ssä, on hop-up yksikön edessä muovinen L-kirjaimen muotoinen palikka, joka pitää yksikön paikoillaan.
Palikka lähtee irti ihan nostamalla.
Tällöin hop-up yksikön voi liu’uttaa eteen ja rataslaatikon saa pois ilman koko etupään avaamista. Teknik!
Hoppiyksikön irrottamiseksi on sitä paikallaan pitävät ruuvit luonnollisesti avattava.
2.3 Rataslaatikon irrottaminen
Rataslaatikon irrottaminen on oikeastaan kaikissa AK-sarjan aseissa hyvin samanlaista, kunhan etupää hop-up kammioineen on saatu pois kuleksimasta.
Pistoolikahva on kiinni rataslaatikossa kahvan pohjassa olevalla ruuvilla. Kun ruuvi on auki voi kahvan vain vetää pois.
Tulenvalitsin täytyy irrottaa. Osassa malleja tulenvalitsimen tappi on itsessään ruuvi, jollin se avataan pihdeillä.
Ja osassa ”tappi” onkin suojakorkki, jonka alta löytyy miltei aina ristipäällä varustettu ruuvi. Kun ruuvi on auki tulenvalitsin vain nostetaan pois paikoiltaan.
Tulenvalitsimen pikkuosat, suojakorkki, ruuvi ja vastakappale, ovat kuvassa Tamiya Mini -liittimen yläpuolella. Nämä kaikki tulee irrottaa ennen kuin rataslaatikon saa irti!
Täysperä on helpoin irrottaa kun ensin irrottaa moottorihäkin ja moottorin johdot.
Seuraavaksi kierretään auki perää paikallaan pitävät ruuvit. Kaksi alhaalta…
…ja yksi ylhäältä.
Perää ei kannata ryskätä täydellä voimalla irti etteivät johdot vahingoitu. Rungon ja perän välissä on usein miniliitin.
Rataslaatikko vain vedetään pois laatikosta. Tulenvalitsimen osat, kuvassa metallin värinen kiekura ja sen alla oleva levy, putoavat ja katoavat herkästi!
2.4 Rataslaatikon purkaminen
Rataslaatikot ovat tästä eteenpäin käytännössä samanlaisia, vaikkakin pieniä eroja löytyy. Joskus valmistajat ottavat pieniä ”taiteellisia vapauksia”, joten eri valmistajien välillä on eroja.
Ensimmäisenä kannattaa napata varmaan talteen jo edellisessä kuvassa mainitut varmistimen osat!
Tulenvalitsimen loput osat ovat ruuvilla kiinni. Tässä vaiheessa kannattaa myös irrottaa liipaisimen takana oleva suojalevy.
Moottorin liittimet tulee irrottaa. Joskus ne saattavat olla juotettu kiinni. Huomaa myös irrotettu suojalevy!
Moottori häkkeineen lähtee irti kiertämällä ruuvit auki.
Rataslaatikon purkaminen jatkuu rataslaatikon päällä olevan pidätinlevyn poistamisella. Joskus levy on todella tiukassa ja sen poistamiseen joutuu käyttämään vähän voimaa.
Seuraavaksi rataslaatikon ruuvit kierretään auki. Nyt rataslaatikon puoliskot pysyvät toisissaan kiinni enää kitkaksikin kutsutulla pyhällä hengellä.
Puoliskoja erottaessa jousenohjaimen sisään kannattaa laittaa joku työkalu, esimerkiksi ruuvimeisseli, jolla se siepataan talteen. Työkalun saa asetettua jousenohjaimen sisään vasta kun puoliskoja on hieman raotettu.
Rataslaatikko on auki ja kaikki osat vielä paikoillaan. Jousi ja jousenohjain lähtevät pois paikoiltaan nostamalla. Osista kannattaa pitää tiukasti kiinni!
Seuraavaksi irrotetaan suutinlevyn jousi. Jousi on pingotettu tapin varaan ja lähtee pois vetämällä. Jousen irrottamisen jälkeen synlinteri-sylinterinpää-mäntä kokonaisuus vain nostetaan ulos.
Liipaisinta irrottaessa kannattaa pitää hyvää huolta sen jousesta. Liipaisinkoneisto lähtee nostamalla liipaisimen irrotuksen jälkeen. Rattaat voi vain nostaa ulos laatikosta. Rattaiden kohdistuslevyt, eli shimmit, kannattaa mahdollisuuksien mukaan pitää paikoillaan rattaiden akseleissa.
Rattaita ulos ottaessa kannattaa katsoa, että ratashaka jousineen ei joudu karkuteille. Katkaisinvipu on ruuvilla kiinni.
Viimeinen vaihe on vaihdinlevyn irrottaminen. Se tulee liu’uttaa eteen ja nostaa pois
Kun rataslaatikko on kerran kokonaan avattu, niin aina kannattaa puhdistaa osat huolellisesti ja laittaa uudet rasvat. Rasvaksi laatikon sisälle sopii hyvin teflon-pohjainen rasva ja sylinteriin, sylinterin päähän, suuttimeen sekä männänpäähän silikoni-pohjainen rasva.
3 Kokoaminen
Kokoaminen on kaikessa yksinkertaisuudessaan saman toistaminen käännetyssä järjestyksessä. Pari huomion arvoista juttua siihen kuitenkin liittyy, kenties tärkeimpänä vaihtimen palasten oikea asento, jotta vaihdin toimii oikein! Käydään siis varmuudeksi tärkeimmät jutut läpi. Kasatessa kannattaa tarvittaessa kohdistaa rattaat uudestaan. Apuja rattaiden kohdistukseen, eli shimmitykseen, löytyy tästä artikkelista. Myöskin männän ja sektorirattaan kohtauskulma kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa korjata, apuja löytyy tähänkin hommaan Tradetechistä!
Rataslaatikko kasattuna. Jousi ja jousenohjain kannattaa laittaa paikalleen vasta juuri ennen puoliskojen sulkemista ja käyttää jälleen apuna työkalua, jolla jousenohjaimen saa siepattua.
Tulenvalitsimen välityspalat ovat laatikon oikealla kyljellä kiinni ainoastaan pyhällä hengellä, joten rataslaatikon asettamisessa laatikkoon on pakko olla huolellinen. Leväperäisyys tässä kohtaa kostautuu sillä, että tulenvalitsin ei toimi oikein.
Tulenvalitsimen välityspalojen oikea asento. Tulenvalitsin on nyt ”varmistettu” asennossa.
Tulenvalitsimen välityspalojen oikea asento. Tulenvalitsin on nyt ”varmistettu” asennossa.
Rataslaatikko vain vedetään pois laatikosta. Tulenvalitsimen osat, kuvassa metallin värinen kiekura ja sen alla oleva levy, putoavat ja katoavat herkästi!
Kun rataslaatikko on asetettu sisään kiinnitetään tulenvalitsin takaisin paikoilleen. Myös pistoolikahva kannattaa kiinnittää jo, jotta se lukitsee rataslaatikon paikoilleen.Rataslaatikon jälkeen vuorossa on etupään asentaminen takaisin paikalleen. Etupään asennus on kaikissa AK-malleissa kaikessa yksinkertaisuudessaan purkamisen toistaminen eri suuntaan.
4 Loppusanat
Aseiden purkaminen ja kasaaminen voi vielä tässä vaiheessa tuntua hankalalta, jos perehdyit aseen purkamiseen ensimmäistä kertaa ja et ole vielä kertaakaan tällaista operaatiota suorittanut. Kun homman tekee rauhassa ja ohjeita seuraten, muuttuu purkaminen nopeasti rutiiniksi. Säännöllisen epäsäännöllinen aseen purkaminen on hyödyllistä, sillä voit aina tarkistaa osien kunnon ja vaihtaa tarvittaessa pahasti kuluneet osat uusiin ennen niiden lopullista hajoamista. Erityisesti rataslaatikon sisuskalujen tapauksessa yhden osan hajoaminen saattaa aiheuttaa ketjureaktion, jonka seurauksena muitakin osia saattaa hajota. Osat myöskin pysyvät paremmassa kunnossa kun vanhat rasvat puhdistetaan pois ja vaihdetaan uusiin.