Yleisimpien asemallien purkaminen – AK-sarja

Tästä se lähtee. Huomaa lipaskuilun kauhistuneen hämmästynyt ilme.

1 Johdanto

Artikkelisarjan tarkoituksena on palata peruasioihin ja havainnollistaa yleisimpien aseiden purkaminen ja kokoaminen. Edellisessä artikkelissa perehdyttiin Colt-sarjan aseiden purkamiseen painottaen rataslaatikon purkamista. AK-sarjan aseiden välillä on aika suuriakin malli- ja valmistajakohtaisia eroja, joten pyrimme kattamaan yleisimmät vaihtoehdot, mutta valitettavasti kaikkia eri vaihtoehtoja emme pysty käsittelemään. Artikkelissa käydään kuula-AK:n purkaminen läpi vaiheittain siten, että jokaisen vaiheen kohdalla katsotaan kuvien kera erikseen eri AK-tyyppien vaatimat kommervenkit. Voit siis lukea vain omaa asemallia/tyyppiäsi koskevat kohdat! Artikkelissa esiintyvät seuraavat aseet: CYMA Beta Spetsnaz, CYMA AKS74UN RIS, CYMA AK-74 sekä CYMA Beta Project Tactical AK.  

2 Purkaminen

2.1 Kenttäpurku

Kenttäpurku AK-sarjalaisissa tapahtuu irrottamalla lipas, avaamalla laatikonkansi ja irrottamalla latauskahva-valeluisti-yhdistelmä laatikonkannen lukitussalpaa sisäänpäin painamalla. Tämä työvaihe on oikeastaan kaikissa AK-sarjan aseissa sama. Joissain malleissa laatikonkansi irtoaa kokonaan ja joissain se on saranan varassa.

Esimerkkiase CYMA AKS74UN RIS kenttäpurettuna. Vielä kovin syvälle aseeseen ei tässä vaiheessa päästä!

2.2 Etupää

Useimmissa AK-sarjan aseissa etupää irrotetaan painamalla takatähtäimen yhteydessä oleva purkutappi ulos ja avaamalla ruuvi takatähtäimen alta. Usein malleissa, joissa esimerkiksi RIS-yksikkö kiinnittyy piippuun, joudutaan myös etukädensuojus irrottamaan, että kaikki tarvittavat tilpehöörit saadaan pois tieltä.

Hoppiyksikön irrottamiseksi on sitä paikallaan pitävät ruuvit luonnollisesti avattava.

2.3 Rataslaatikon irrottaminen

Rataslaatikon irrottaminen on oikeastaan kaikissa AK-sarjan aseissa hyvin samanlaista, kunhan etupää hop-up kammioineen on saatu pois kuleksimasta.  

Rataslaatikko vain vedetään pois laatikosta. Tulenvalitsimen osat, kuvassa metallin värinen kiekura ja sen alla oleva levy, putoavat ja katoavat herkästi!

2.4 Rataslaatikon purkaminen

Rataslaatikot ovat tästä eteenpäin käytännössä samanlaisia, vaikkakin pieniä eroja löytyy. Joskus valmistajat ottavat pieniä ”taiteellisia vapauksia”, joten eri valmistajien välillä on eroja.

Viimeinen vaihe on vaihdinlevyn irrottaminen. Se tulee liu’uttaa eteen ja nostaa pois

Kun rataslaatikko on kerran kokonaan avattu, niin aina kannattaa puhdistaa osat huolellisesti ja laittaa uudet rasvat. Rasvaksi laatikon sisälle sopii hyvin teflon-pohjainen rasva ja sylinteriin, sylinterin päähän, suuttimeen sekä männänpäähän silikoni-pohjainen rasva.  

3 Kokoaminen

Kokoaminen on kaikessa yksinkertaisuudessaan saman toistaminen käännetyssä järjestyksessä. Pari huomion arvoista juttua siihen kuitenkin liittyy, kenties tärkeimpänä vaihtimen palasten oikea asento, jotta vaihdin toimii oikein! Käydään siis varmuudeksi tärkeimmät jutut läpi. Kasatessa kannattaa tarvittaessa kohdistaa rattaat uudestaan. Apuja rattaiden kohdistukseen, eli shimmitykseen, löytyy tästä artikkelista. Myöskin männän ja sektorirattaan kohtauskulma kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa korjata, apuja löytyy tähänkin hommaan Tradetechistä!

Rataslaatikko kasattuna. Jousi ja jousenohjain kannattaa laittaa paikalleen vasta juuri ennen puoliskojen sulkemista ja käyttää jälleen apuna työkalua, jolla jousenohjaimen saa siepattua.

  Tulenvalitsimen välityspalat ovat laatikon oikealla kyljellä kiinni ainoastaan pyhällä hengellä, joten rataslaatikon asettamisessa laatikkoon on pakko olla huolellinen. Leväperäisyys tässä kohtaa kostautuu sillä, että tulenvalitsin ei toimi oikein.

Kun rataslaatikko on asetettu sisään kiinnitetään tulenvalitsin takaisin paikoilleen. Myös pistoolikahva kannattaa kiinnittää jo, jotta se lukitsee rataslaatikon paikoilleen.Rataslaatikon jälkeen vuorossa on etupään asentaminen takaisin paikalleen. Etupään asennus on kaikissa AK-malleissa kaikessa yksinkertaisuudessaan purkamisen toistaminen eri suuntaan.  

4 Loppusanat

Aseiden purkaminen ja kasaaminen voi vielä tässä vaiheessa tuntua hankalalta, jos perehdyit aseen purkamiseen ensimmäistä kertaa ja et ole vielä kertaakaan tällaista operaatiota suorittanut. Kun homman tekee rauhassa ja ohjeita seuraten, muuttuu purkaminen nopeasti rutiiniksi. Säännöllisen epäsäännöllinen aseen purkaminen on hyödyllistä, sillä voit aina tarkistaa osien kunnon ja vaihtaa tarvittaessa pahasti kuluneet osat uusiin ennen niiden lopullista hajoamista. Erityisesti rataslaatikon sisuskalujen tapauksessa yhden osan hajoaminen saattaa aiheuttaa ketjureaktion, jonka seurauksena muitakin osia saattaa hajota. Osat myöskin pysyvät paremmassa kunnossa kun vanhat rasvat puhdistetaan pois ja vaihdetaan uusiin.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail